Rensningens värde

Det här med att jag har rensat så mycket kläder på sistone - tror jag vet varför det har blivit så viktigt för mig. Vi har ju börjat rensa ut massa saker som vi inte behöver och som bara tar plats hemma. En väldigt stor del av det är barnkläder som vår son inte kan ha längre, eller inte ens hunnit testa. Vi har fått ärva massor av kläder från hans kusiner och därför har vi då kilovis med kläder som han vuxit ur och/eller inte hunnit använt. Vi har nu skickat iväg ca 45 kg med kläder, där säkert 70% bara är barnkläder i storlek 50-92 - och då har vi ändå gett bort en del också till vänner som har småbarn.
Tänkt på detta en del och imorse kom det som en blixt in i huvudet att jag nog rensar gamla jobbiga minnen. Jag mådde inte alls bra efter att vår son föddes. Det var inte förlossningsdepression men typ som förlossningsångest som dök upp direkt efter att han föddes. Jag fick ångest- och panikattacker från ingenstans i typ 2 månader och det höll i sig i ca 2 år från och till - även fast det blev mycket bättre efter några månader. Nu har jag mått mycket bättre i 8-9 månader och jag tror att hjärnan är beredd att släppa allt jobbigt som är förknippat med detta. Att rensa bland alla barnkläder nu hjälper nog till i processen så jag sparar enbart de kläder som ger mig lycka och fina minnen. Vi vet inte om det kommer ett syskon eller inte så vi har även sparat en massa ytterkläder av ekonomiska skäl (för jäklar vad de kan ta betalt för ytterkläder!).
Känns så härligt att bli av med en massa saker som bara samlat på sig minnen och damm och som nu istället kommer till hem där de kan skapa nya minnen och komma till användning.
Sedan jag börjar med reikin så har sådana här insikter kommit till mig mer ofta och det blir som en klarare syn på många saker i livet. Så glad att jag äntligen kommit in på denna väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

1111

Nu när jag kollade in på bloggen för att se mitt förra inlägg så såg att besökarantalet var på exakt 1,111. Änglanummer 1111 står för "...