Reiki 1

Idag var jag på dag ett av två av reiki 1-kursen. Så här på kvällen så är man rätt omtumlad av hela dagen trots att när man var mitt i det så kändes det inte som att så mycket hände.
Vi var fyra på kursen plus Ellen som lärare. Efter lite introduktin och bakgrund till reikin så fick vi alla dra ett orakelkort. Jag fick ett jättefint kort med en måne på. Varje kort har en förklarande text till. Jag kände mig dock så inspirerad av själva kortet så jag läste inte texten särskilt noga. Kände positiva vibbar och att jag var på precis rätt plats.



Efter det kom initieringen. Jag kom på mig själv att ha en låttextsrad om och om igen i hjärnan under tiden. "Help me put my mind to rest" från Avicii SOS. Samma rad hela tiden. Kände ett litet tryck mot hjässan mitt i och lite varmare om händerna också men annars kände jag inte mycket alls när reikikraftkällan kopplades till mig. De andra kände inte mycket heller. 
Sedan skulle vi testa ge reiki på varandra. Reiki försök ett - vi fick hjälp av Ellen på hur vi kopplade upp oss och sedan skulle vi försöka känna in energin från personen. Jag kände lite värme från början när mina händer var vid huvudet. När jag kom ner till magen dock så blev hela jag sjukt varm och var tvungen att ta av koftan. Jag stannade till vid fötterna länge och kunde stå där hur länge som helst och bygga rötter. Hon kände pulserande värme under mina händer genom hela sessionen trots att jag inte rörde henne. Mot slutet gick jag upp mot huvudet igen och fick för en kort stund ont i halsen - hennes halsont. Kändes jättehäftigt.
Det mest otroliga med hela sessionen var att jag tyckte att det var helt naturligt att stå där vid en helt främmande människa och utföra reiki. Trodde det skulle kännas jättekonstigt och nåt man skulle få vänja sig vid. Så kul!
Efter att jag hade gjort reiki på henne så gjorde hon på mig. Hon hade väldigt kalla händer under tiden. När hon hade händerna över min panna kände jag pulserande hon hade pratat om. Hon kände att hon inte alls behövde stå vid mina fötter och rota mig utan det var redan klart. Precis så känner jag också så det var intressant. Däremot kände hon att hon gärna ville sätta händerna bakom mina skuldror och jag så till henne efteråt att jag har väldigt ont där efter att jag sprungit ett lopp två dagar innan. Hade hon ingen aning om så - wow!
Reiki försök två - här kände jag inte mycket. Inte hon heller. Samma sak när hon gjorde på mig. Alla är vi olika och det känns tydligen helt olika vid reiki. Ellen försäkrade oss om att reikin var igång ändå.
Det finns meditationer att göra som stärker ens reiki och Ellen gick igenom en av dem för oss. Kändes avslappnande och härligt om än lite ovant.
När vi skulle ge reiki på oss själva så fick jag min första tydliga syn i mitt inre. Jag satt under granen på vår tomt och tittade ut över tomten och huset medan jag medititerade. Såg riktigt fridfullt och härligt ut. Det är nog meningen att jag ska ha mitt meditationsställe där. Jag har försökt gjort en sittplats där men marken är otroligt svårarbetad med massa rötter och hård mark och så vidare. Den var väl motsträvig av en anledning :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

1111

Nu när jag kollade in på bloggen för att se mitt förra inlägg så såg att besökarantalet var på exakt 1,111. Änglanummer 1111 står för "...